En trött måndag

Det är den 25 April 2016 och det första jag ser när jag tittar ut genom fönstret denna måndagmorgon är snö. Om det fanns lite glädje och motivation för att stiga upp och gå till skolan där halv 8 tiden imorse så försvann allt som har med ordet positivt att göra direkt.

Har haft 3 lektioner i skolan + kör + sånglektion + kaffe hos fammo och faffa. Det var den dagen de. Nu gäller det att läsa på de ämnen som jag missade förra veckan då jag befann mig i Berlin. Åh på tal om Berlin, vill verkligen tillbaka dit. Ingen snö och bara glädje och motivation.

BERLIN

Efter massa minnen rikare och skratt som förlängt våra liv med flera år så lämnade vi Berlin igår. Efter 5 nätter på hostellet och vandrande på Berlins fina gator var det så synd att flyga hem till ett snäppet kallare Vasa. Resan var fantastisk och förutom ett tack till tyskagruppen så får Hanna, Emma, Rebecca och Fanny ett speciellt tack!!♥

Första dagen hade vi stadsvandring med en guide så vi fick veta mera om historien bakom staden, vilket var väldigt intressant. Blandannat fick vi se The Memorial to the Murdered Jews of Europe och bilden här ovan är tagen därifrån. Vi fick också se Checkpoint Charlie som var en gränsövergång mellan Öst- och Västberlin mellan 1945 och 1990. Samma dag inträffade även ett besökt till riksdagen där vi också hade en guide. Shopping hann vi faktiskt också med och ett besök till Donkin' Donuts.

Andra dagen besökte vi koncentrationslägret Sachsenhausen som förväntat blev en intressant händelse. Det var väldigt gripande att gå omkring på samma mark som dom judar som inte alls för så längesedan hamnde ut för de ofattbara. Synd var det att våran guide blev sjuk just till då vi skulle dit för skulle ha förstått mycke bättre alltihopa med nån som berättar.

Senare under tisdagen var det shoppingdags och vi åkte till Mall of Berlin. Och sen ännu senare drog vi till en restaurang på drinkar.

Vi hade tidig väckning på onsdagen för på schemat stod ett skolbesök. Av minerna att döma på översta bilden såg vi ut att ha det dödstråkigt men det var faktiskt riktigt intressant besök de också fast det var mest de tyska eleverna som styrde upp snacket.

På kvällen satt vi på oss lite finare kläder och begav oss först ut och äta och sedan för att se musikalen Hinterm' Horizont

Sista dagen var vädret perfekt och besöket till Potsdam var supermysigt. Träden var gröna och solen lyste många många plussgrader. Vi gick förbi gamla slott och hade återigen en bra guidadtur.

Vi började kvällen på en fancy bar som hette Monkey Bar och den befann sig högt uppe och utsikten var så himla fin. Finaste baren någonsin. Efter de dyra drinkarna drog vi till en mycket mindre bar där dom andra befann sig och där avslutades sista kvällen.

Såhär såg Hostellet ut utifrån↑

Vi landar i Berlin

Imorgon flyger jag ner från norden till ett land jag aldrig besökt tidigare, nämligen Tyskland och för att vara exakt Berlin. Vi som läst tyska i skolan avslutar tyska kurserna med en resa och det roliga är att jag råkar ha flera nära vänner i min tyskagrupp. Så idag blir nog bara en lugn hemmakväll för att sedan vara pigg imorgon på eftermidda'n då planet lyfter. Bilder från resan kommer definitivt komma sen då jag kommit hem och hunnit gå igenom dem. Skönt med fräscha bilder och nya äventyr. Hadé!

18 år och en lyckad kväll

Här kommer några collage bilder från min 18årsdag som i för övrigt blev jättelyckad (!!) Hanna, Emma & Becca kom till mig där efter halv 9 och flera timmar senare åkte vi in mot stan där vi sedan befann oss hela kvällen & natten. Tack alla söta för alla grattisar och alltihopa!!

Vi välkomnar bara trottoarer

Det är lycka som runt om mig sjunger, det är april, vår och massa roligt att se fram emot. Snart blir jag myndig, snart ska jag på resa och utan att ha hunnit blinka så står väl sommarlovet snart bakom dörren.

Idag är jag ledig och vad är en ledig morgon utan American pancakes, jo en sådan morgon finns inte äns på världskartan. För övrigt är provveckan igång och borde för tillfället läsa om renässansen istället för att blogga men kunde inte låta bli att kika in.

Vädret är grått idag men ändå är jag på superbra humör. Våren drar nog med sig en massa skratt och glada leénden.

Puss på er, ha det bäst!!♥
(TIPS!!)

Birthday wishes

Om exakt en vecka fyller jag 18. Tänk vad tiden gått fort. Har flera veckor funderat vad man borde önska sig till 18års present och om det borde vara nått speciellt. Men har inte kommit fram till nått speciellare utan mer bara vardagligt som kläder och skor. Gjorde iallafall ihop ett collage på saker som jag gillar och inte skulle tacka nej till. Körkortet är ju dock en födelsedagspresent och dagen då kortet ligger i handen, ja den dagen ser jag fram emot!!

Bomberjackan som ni hittar HÄR och adidas springtightsen är två saker som jag läänge kollat på. Ifall det inte blir en födelsedagspresent av dem så tänker jag spara ihop till sakerna själv. Annars så är jag i behov av en ny parfym och den perfekta skulle vara Giorgio Armani's SI. Beige är en färg som inte det finns av i min garderob och denna tröja ser så mysig ut(!) Skalet från Richmond & Finch hittar ni HÄR. Skorna är dösnygga och dem hittar ni HÄR. Och smink är ju inte direkt min starka sida men läppennan Morning coffee & läppstiftet Twig från Mac skulle jag inte tacka nej till.

Annat som jag aldrig skulle tacka nej till är träningskläder och hur snyggt vore det inte med en grå Nike träningströja eller röd långärmad.