BERLIN

Efter massa minnen rikare och skratt som förlängt våra liv med flera år så lämnade vi Berlin igår. Efter 5 nätter på hostellet och vandrande på Berlins fina gator var det så synd att flyga hem till ett snäppet kallare Vasa. Resan var fantastisk och förutom ett tack till tyskagruppen så får Hanna, Emma, Rebecca och Fanny ett speciellt tack!!♥

Första dagen hade vi stadsvandring med en guide så vi fick veta mera om historien bakom staden, vilket var väldigt intressant. Blandannat fick vi se The Memorial to the Murdered Jews of Europe och bilden här ovan är tagen därifrån. Vi fick också se Checkpoint Charlie som var en gränsövergång mellan Öst- och Västberlin mellan 1945 och 1990. Samma dag inträffade även ett besökt till riksdagen där vi också hade en guide. Shopping hann vi faktiskt också med och ett besök till Donkin' Donuts.

Andra dagen besökte vi koncentrationslägret Sachsenhausen som förväntat blev en intressant händelse. Det var väldigt gripande att gå omkring på samma mark som dom judar som inte alls för så längesedan hamnde ut för de ofattbara. Synd var det att våran guide blev sjuk just till då vi skulle dit för skulle ha förstått mycke bättre alltihopa med nån som berättar.

Senare under tisdagen var det shoppingdags och vi åkte till Mall of Berlin. Och sen ännu senare drog vi till en restaurang på drinkar.

Vi hade tidig väckning på onsdagen för på schemat stod ett skolbesök. Av minerna att döma på översta bilden såg vi ut att ha det dödstråkigt men det var faktiskt riktigt intressant besök de också fast det var mest de tyska eleverna som styrde upp snacket.

På kvällen satt vi på oss lite finare kläder och begav oss först ut och äta och sedan för att se musikalen Hinterm' Horizont

Sista dagen var vädret perfekt och besöket till Potsdam var supermysigt. Träden var gröna och solen lyste många många plussgrader. Vi gick förbi gamla slott och hade återigen en bra guidadtur.

Vi började kvällen på en fancy bar som hette Monkey Bar och den befann sig högt uppe och utsikten var så himla fin. Finaste baren någonsin. Efter de dyra drinkarna drog vi till en mycket mindre bar där dom andra befann sig och där avslutades sista kvällen.